Praktijk voor voedingsadvies en beweging

Intermittent fasting


Intermittent fasting

 

LEEFSTIJLVERANDERING

  
Een andere manier van eten die gunstige gezondheidseffecten kan hebben en effectief zijn voor gewichtsverlies.
Intermittent fasting (afgekort: IF) is geen dieet. Het schrijft niet voor wat je eet maar wanneer en hoe lang je wel en niet eet.
Er zijn verschillende vormen maar in het algemeen eet je alleen tussen bepaalde tijden (eetvenster genoemd), en vast je tijdens de overgebleven tijd. Bij het vasten eet je niets maar mag je wel water, thee of koffie drinken.
 
Wat zijn de voordelen van intermittent fasting?
                                                                                                                                                                
• De calorie-inname wordt er vaak lager van waardoor je kunt afvallen (op de kortere termijn).
• De vertering krijgt rust en dat kan een voordeel zijn wanneer er veel klachten op dit gebied zijn.
• De bloedsuiker wordt minder vaak verstoord. Wanneer je last heb van bloedsuikerschommelingen en insulineresistent bent, kan dit voordelen bieden.
• Het immuunsysteem wordt minder vaak geactiveerd en dit kan de ontstekingsactiviteit in het lichaam verlagen. Dit is te zien aan een verlaagde ontstekingsactiviteit en een beter cholesterol profiel (LDL vs HDL). Ieder eetmoment moet het immuunsysteem paraat staan en zeker wanneer je deze voeding niet optimaal verteert en verdraagt.
• Verbetert de vetverbranding.